استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

باید از قرآن و حدیث استنطاق کنیم. دین دوای دردهای ماست ولی ما هم باید دردهای خود را عرضه کنیم و آن را «به حرف بیاوریم» و از او «بپرسیم». چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
در این وبلاگ مطالب گروه مطالعاتی المیزان در خصوص نظرات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی نیز مطرح می شود.
لینک گروه المیزان در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
کانال تلگرامی رضاکریمی:
https://telegram.me/karimireza1001

بایگانی
کلمات کلیدی

صراط های مستقیم در بیان علامه طباطبایی

رضا کریمی | جمعه, ۵ شهریور ۱۳۹۵

  علامه طباطبایی ذیل آیه  یهَدِى مَن یَشَاءُ إِلىَ‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ(بقره/142) می گوید: صراط نکره آمده چون با اختلاف استعداد امتها در درک سعادت تفاوت پیدا می کند و همیشه یکی نیست. (ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 481). اما در سوره حمد می گوید: صراط همیشه واحد آمده ولی سبیل های متعددی به خدا نسبت داده شده است (ج1، ص51). چگونه بین این دو نظر علامه جمع کنیم؟ نظر علامه در مورد نسبت صراط و سبیل این است که : سبیل های مختلف بالاخره به صراط مستقیم منتهی می شوند و در واقع نسبت صراط به سبیل مانند نسبت روح است به بدن. با این تعریف می توان گفت صراط از آن جهت که به سبیل مربوط است می تواند تفاوت پیدا کند ولی در حقیقت خود یکی است. نکته مهمی که اینجا باقی می ماند این است که صراط بر خلاف سبیل هیچ وقت به صورت جمع نیامده است و تعبیر «صراط ها» وجود ندارد و تعدد آن از نکره آمدن آن قابل برداشت است و حتی در یک آیه دیگر صریحا به صراط واحد و عدم تبعیت از سبل دعوت شده است: َ أَنَّ هذا صِراطی‏ مُسْتَقیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبیلِهِ (انعام/153) یعنی خدا بر صراط خود و تقابل آن با سبل (تقابل واحد با کثیر) تأکید دارد. آنکه از «صراط های مستقیم» می گوید به صراط واحد خدا که قابل تبعیت است توجه نکرده است. پس می توان گفت که تعبیر «سبلنا»(راه های ما) و «صراطی» (راه من) داریم و این نشان دهنده دعوت قرآن بر راه واحد و سیر از کثرت به وحدت است که از طریق صراط مستقیم ممکن است و سبل هم گرچه به صورت طبیعی در عالم و انسان ها وجود دارد اما نهایتا باید همه چیز به یک راه ختم شود و این راه واحد قابل تحصیل است به نحوی که معارض راه های دیگر باشد: فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ.

  • ۹۵/۰۶/۰۵
  • رضا کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی