استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

باید از قرآن و حدیث استنطاق کنیم. دین دوای دردهای ماست ولی ما هم باید دردهای خود را عرضه کنیم و آن را «به حرف بیاوریم» و از او «بپرسیم». چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
در این وبلاگ مطالب گروه مطالعاتی المیزان در خصوص نظرات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی نیز مطرح می شود.
لینک گروه المیزان در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
کانال تلگرامی رضاکریمی:
https://telegram.me/karimireza1001

بایگانی
کلمات کلیدی

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

حضور پررنگ علامه طباطبایی در آزمون دکتری

رضا کریمی | شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۴

همه سوالات بخش تفسیر آزمون دکتری سال94 در رشته علوم قرآن و حدیث از تفسیر المیزان گرفته شده بودند به طوری که در متن سوال «عبارت به نظر علامه طباطبایی...؟» خودنمایی می کرد. از این واقعه عجیب ولی متداول چند نکته به ذهن می رسد:

1.سلطه و محبوبیت فکری علامه طباطبایی بر رشته های قرآنی و حتی تا حدی در رشته های عرفانی و فلسفی مثال زدنی است. قدرت اندیشه و مرجعیت و اثرگذاری در فضای آکادمیک به گونه ای است که کمتر اساتیدی از اندیشمندان معاصر از این لحاظ به پای این بزرگ می رسند.

2.منابع آزمون های سراسری در دروه تحصیلات تکمیلی رسماً از سوی متولیان اعلام نمی شود بلکه به صرف بیان عنوان و موضوع  و اعلام ضرایب تأثیر هر یک اکتفا می شود. بر اثر تکرار و تداوم است که فی المثل تفسیر المیزان به عنوان منبع آزمون مشهور می شود. عدم اعلام رسمی منابع یعنی اینکه دانشجو می بایست خود را آماده آزموده شدن در همه اطلاعات علمی رشته نماید.

3. اصرار زیاد و گسترده بر پرسیدن نظر علامه طباطبایی از دانشجوی قرآن و حدیث در صورتی موجه هست که از او در طول دوره تحصیل هم همین خواسته به قوت خود باقی باشد. اما طبیعتا رشته به نام علامه بزرگ نیست و چنین توقعی بیجاست. با این وجود، این آزمون مانند سایر رشته ها سنجش واقعی از مواد درسی و تحقیقات مطالبه شده از دانشجوی تحصیلات تکمیلی محسوب نمی شود. لذا فرد برگزیده آزمون لزوماً با آرای زمخشری، ابوالفتوح رازی، فخررازی، رشیدرضا ، سید قطب و عرفا و متکلمین  و.... آشنا نیست.

4. در مورد سوالات آزمون تحصیلات تکمیلی و میزان سنجش گری آن سخن بسیار می توان گفت. در این مورد حرفهای دانشجویان رشته های دیگر نیز باید شنیدنی باشد...

  • ۰ نظر
  • ۱۵ فروردين ۹۴ ، ۱۱:۳۸
  • رضا کریمی