استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

باید از قرآن و حدیث استنطاق کنیم. دین دوای دردهای ماست ولی ما هم باید دردهای خود را عرضه کنیم و آن را «به حرف بیاوریم» و از او «بپرسیم». چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
در این وبلاگ مطالب گروه مطالعاتی المیزان در خصوص نظرات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی نیز مطرح می شود.
لینک گروه المیزان در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
کانال تلگرامی رضاکریمی:
https://telegram.me/karimireza1001

بایگانی
کلمات کلیدی

  اکنون با حادثه خونین مسجدالحرام یک بار دیگر معنای صحیح آیه وَمَن دَخَلَهُ کَانَ آمِنًا  (آل عمران-97) برایم سوال شد. آیا در این آیه امنیت از حوادث مدنظر است یا دستور حفظ امنیت افراد؟ یا علاوه بر اینها مقامی بالاتر مراد است؟

به عبارت دیگر معنای امنیت در آیه سه فرض دارد:

  1. امنیت جانی و مادی
  2. امنیت معنوی از عذاب الهی
  3. لزوم حفظ امنیت افراد: این فرض سوم بر این اساس استوار است که جمله خبری در آیه، انشایی معنا شود. یعنی اینکه گفته شده هرکه داخل شد در امان است یعنی هر که داخل شد را در امان بدارید. بر این اساس در طول تاریخ ائمه دستور به عدم تعرض به پناهندگان به کعبه را دادند و حتی امام حسین علیه السلام برای حفظ حرمت کعبه حج خود را نیمه تمام گذاشت.

حادثه خونین مسجدالحرام و حوادث مشابه (مانند آتش بارات کعبه، سیل در کعبه و...) در طول تاریخ نشان داد خداوند هر وقت اراده کند حریم امن کعبه را ناامن می کند و همه سال ها عام الفیل نیست. اما امنیت غیرقابل تغییر نه نوع جانی و مادی آن، بلکه امنیت از فتنه و عذاب همیشگی است.
این بحث ما را به یاد روایتی ذیل آیه سوره مؤمن می اندازد: وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ فَوَقَاهُ اللَّهُ سَیِّئَاتِ مَا مَکَرُوا ‏. امام معصوم (ع) می فرماید:اینکه گفته شد مؤمن آل فرعون با تفویض امور خود از مکر آنها حفظ شد، حفظ از قتل منظور نیست بلکه او به دست آنها به قتل رسید ولی از فتنه آنها محفوظ ماند[1]! و حتی در شدت خشونت این قتل گفته اند که او را پاره پاره کردند![2] در واقع گاه شدت ناامنی به گونه ای است که گویی خداوند می خواهد ما را به دنیایی دیگر متوجه کند.
بنابراین می توانیم خبر خداوند مبنی بر ایمن ماندن داخل شدگان را ، علاوه بر امنیت معمول، ایمنی از عذاب الهی بدانیم. بلکه می بایست وقوع چنین حوادثی در تاریخ را نشانه خواست خدا برای عبور مؤمنین ازظاهر خانه خدا به باطن آن دانست. پرسش مهم این است که مرجع ضمیر در «دخله» چیست؟ مسجدالحرام، کعبه یا مقام ابراهیم؟ و نیز بحث بر سر این که دخول ظاهری است یا قلبی و معنوی؟شیعه ضمن اعتقاد به حفظ سنگ بنای کعبه، باطن کعبه را ولایت می داند، ولایت همان ولیّ که در خانه کعبه متولد شد. امان و ایمنی الهی برای داخل شدگان، از آن ولایتمداران است؛ همان ایمنی که برای وارد شدگان در دژ مستحکم کلمه لااله الاالله در حدیث سلسله الذهب  وعده داده شده است: لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ حِصْنِی‏ فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ مِنْ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا[3].

 

[1] عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فَوَقاهُ اللَّهُ‏ سَیِّئاتِ ما مَکَرُوا فَقَالَ أَمَا لَقَدْ بَسَطُوا عَلَیْهِ‏ وَ قَتَلُوهُ وَ لَکِنْ أَتَدْرُونَ مَا وَقَاهُ وَقَاهُ‏ أَنْ‏ یَفْتِنُوهُ‏ فِی‏ دِینِهِ‏(الکافی، ج‏2، ص216)

[2]  وَ اللَّهِ‏ لَقَدْ قَطَعُوهُ‏ إِرْباً إِرْباً- وَ لَکِنْ وَقَاهُ اللَّهُ أَنْ یَفْتِنُوهُ فِی دِینِه‏ (تفسیر القمی، ج‏2، ص: 259)

[3]  (التوحید للصدوق، ص 26)

  • ۹۴/۰۶/۳۰
  • رضا کریمی

نظرات  (۲)

  • احسن باریکلا
  • سلام.

    خوشحالم که یک کرمانشاهی، آن هم آقا!توی لیست نفرات برتر آمده بود.

    باآرزوی توفیق روز افزون

  • نجمه شفیعی
  • هی ییییییی

    واقعا !!!!!!!!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی