استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

باید از قرآن و حدیث استنطاق کنیم. دین دوای دردهای ماست ولی ما هم باید دردهای خود را عرضه کنیم و آن را «به حرف بیاوریم» و از او «بپرسیم». چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
در این وبلاگ مطالب گروه مطالعاتی المیزان در خصوص نظرات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی نیز مطرح می شود.
لینک گروه المیزان در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
کانال تلگرامی رضاکریمی:
https://telegram.me/karimireza1001

بایگانی
کلمات کلیدی

معرفی کتاب: قرآن و علم اصول

رضا کریمی | دوشنبه, ۲۶ مرداد ۱۳۹۴

قرآن و علم اصول، رضا حق پناه، نشر سخن، 1390، 528 صفحه

یکی از ضرورتهای پرداختن به علم اصول در دنیای معاصر، قوت گرفتن مباحث عقلی و نظری است. یکی از منابع مناسب برای تقویت بنیادهای عقلانی دین این دانش است که در تقابل با گرایش نقلی اخباریون قرار می گیرد. اما تخصصی بودن این دانش سبب شده است که هر پژوهشگر دینی ، به اندازه برخی علوم دیگر مانند کلام، با زبان و بیان «اصولی» آشنا نباشد. اکنون فکر می کنم ورود به این دانش از دریچه قرآن برای افرادی غیرحوزوی چون من سبب آسانی راه – و البته سبب به وجود آمدن نگاه مکمل، محققانه و غیرتقلیدی – گردد.

کتاب مورد نظر «پژوهشی در مورد آیات مورد استناد در دانش اصول فقه» است. اما در پژوهش انجام شده تنها به کتب اصولیون اکتفا نشده است. نکته مهم این است که تاکنون در مورد آیات الاحکام کتابهای مختلفی نوشته شده اما اقدامی بایسته برای آیات الاصول صورت نگرفته است. به نظر می رسد آنچنان که باید رابطه قرآن با علم اصول فقه بررسی نشده است. به ویژه اینکه بدانیم نویسنده معتقد است «با کمال تأسف هرچه از زمان تشریع و صدور نصوص دورتر می شویم و با نوشته های نخستین اصولی فاصله می گیریم حضور قرآن در علم اصول کمرنگ تر می شود» (ص509). بر این اساس بسیاری از منابع پژوهش، علاوه بر کتب اصولی، از منابع قرآنی و تفسیری شیعه و سنی انتخاب شده اند. این کتاب نه کاملا تفسیری است نه کاملاً اصولی بلکه در مرز هردو حرکت می کند، به عبارت دیگر مطالعه این کتاب منجربه نگاه تازه ای ، هم به قرآن و هم به «اصول فقه»، می شود.

لحن ساده و روان این کتاب سبب می شود تا برای خواننده به صورت ضمنی آشنایی با سرفصل های اصلی علم اصول (که در این کتاب مطابق کفایه الاصول و اصول مظفر نوشته شده) صورت گیرد. ضمن اینکه مقایسه بین اصول شیعه و عامه هم از دیگر مزایای این کتاب است.

گفتنی است کتاب قرآن و علم اصول نوشته حجت الاسلام دکتر رضا حق پناه در پنجمین جشنواره کتاب دین و پژوهش‌های برتر شایسته تقدیر شناخته شده است.

  • ۹۴/۰۵/۲۶
  • رضا کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی