استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوه‏

استنطاق

باید از قرآن و حدیث استنطاق کنیم. دین دوای دردهای ماست ولی ما هم باید دردهای خود را عرضه کنیم و آن را «به حرف بیاوریم» و از او «بپرسیم». چو درد در تو نبیند که را دوا بکند؟
در این وبلاگ مطالب گروه مطالعاتی المیزان در خصوص نظرات علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی نیز مطرح می شود.
لینک گروه المیزان در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
کانال تلگرامی رضاکریمی:
https://telegram.me/karimireza1001

بایگانی
کلمات کلیدی

شاهد در قرآن

رضا کریمی | يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

شاهد بودن یک نعمت برای شاهد و مشهود است. چون شهادت علاوه بر قطع حجت، مایه تأیید و دلگرمی است و نشان از معرفت است.

شهدا یکی از چهار گروهی هستند که در صراط مستقیم قرار دارند. آنها نشانه های راه و رفیق طریق هستند: وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً (نساء69). شاهد بودن یک مطلوب است و هدف و مورد دعا قرار گرفته است:فَاکْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدینَ (مائده83). شاهد در قرآن هم مصدق و مؤید می تواند باشد و هم علیه انسان شهادت دهد. شاهد به طور کلی آشکارکننده حقیقت است و روز قیامت روز خیزش شاهدان است:یَوْمَ یَقُومُ الْأَشْهادُ (51). ظهور حقیقت گاه انسان را از غربت خارج می کند و گاه او را محکوم می کند. شاهد  از جنس خود امت و فرد است. قاعده کلی این است که هر امتی از خود شاهدی علیه خود دارد: وَ یَوْمَ نَبْعَثُ فی کُلِّ أُمَّةٍ شَهیداً عَلَیْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ جِئْنا بِکَ شَهیداً عَلى هؤُلاءِ (نحل89).  شاهد بودن سبب عدالت در دوستی و دشمنی می شود. هم مانع بی عدالتی به خاطر خود و نزدیکان می شود یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ وَ لَوْ عَلى أَنْفُسِکُمْ أَوِ الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقیراً فَاللَّهُ أَوْلى بِهِما فَلا تَتَّبِعُوا الْهَوى أَنْ تَعْدِلُوا ...(نساء135) و هم مانع بی تقوایی و افراط در دشمنی: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى... (مائده8). شهادت شاهد قاطعیت می آورد:  ما کُنْتُ قاطِعَةً أَمْراً حَتَّى تَشْهَدُونِ (سبأ32) و موجب تقویت انسان است همانطور که پسران انسان  راتقویت می کنند: وَ بَنینَ شُهُوداً (مدثر13). اصولا شهادت از آن خداست: قُلْ أَیُّ شَیْءٍ أَکْبَرُ شَهادَةً قُلِ اللَّهُ شَهیدٌ بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ (انعام19) و به صورت سلسله مراتب نبی و مؤمنین در مراحل بعدی شهید بر مراتب پایین تر از خود هستند: وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ وَ یَکُونَ الرَّسُولُ عَلَیْکُمْ شَهیداً (بقره143). راز جمع بین آیاتی که شهادت را منحصر به خدا می داند با آیاتی که ملائکه و اهل علم را شاهد می داند این است که شاهد در واقع کسی است که علمش علم خداست و از خود چیزی ندارد. اساساً انسان شاهدی علیه خود است چون جز خدا چیزی اصالت ندارد و روز پرده برداری از حقیقت با هرکسی یک شاهد است: وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ لَقَدْ کُنْتَ فِی غَفْلَةٍ مِنْ هذا فَکَشَفْنا عَنْکَ غِطاءَکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِید(ق21و22). در موارد تصدیق آیات زیر نشان می دهند شهادت عاملی برای مقابله با کفر و تحمل فشار و هجمه بیگانگان است:قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ کانَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ کَفَرْتُمْ بِهِ وَ شَهِدَ شاهِدٌ مِنْ بَنی إِسْرائیلَ عَلى مِثْلِهِ فَآمَنَ وَ اسْتَکْبَرْتُمْ(احقاف10)، وَ یَقُولُ الَّذینَ کَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلاً قُلْ کَفى بِاللَّهِ شَهیداً بَیْنی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ (رعد43)

  • ۹۸/۰۱/۲۵
  • رضا کریمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی